گزارش تحليلي ديوان محاسبات

اخبار اقتصادي اجتماعي فرهنگي

گزارش تحليلي ديوان محاسبات

گزارش تحليلي ديوان محاسبات / 66 حكم بودجه 98 همچنان روي زمين باقي ماند18 آگوست 1400 - 07:11 اخبار اقتصادي اخبار اقتصادي ايرانگزارش تحليلي ديوان محاسبات / 66 حكم بودجه 98 همچنان روي زمين باقي ماندبر اساس گزارش تحليلي ديوان محاسبات ، 66 مورد از 274 ماده قانون بودجه بي تأثير بوده است.به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم ، مجلس شوراي اسلامي به منظور رفع نياز مردم به عنوان وكيل آنها به دولت دستور مي دهد قانون بودجه كل كشور را مطابق مقررات مربوط اجرا كند. دولت بايد گزارش كار خود را تحت عنوان گزارش عملكرد سالانه بودجه به ديوان محاسبات و هيأت وزيران ارسال كند و ديوان محاسبات به عنوان عامل كنترل كننده مجلس شوراي اسلامي گزارش كسر بودجه را به مجلس تسليم كند. .
تخصيص بودجه نوعي مميزي كلي از عمليات مالي دولت توسط قانونگذار است كه ميزان رعايت يا عدم انطباق عمليات انجام شده توسط دولت بر اساس محاسبات پيش بيني شده را نشان مي دهد. به عبارت ديگر ، گزارش كسر بودجه ميزان پايبندي سازمان هاي دولتي و شركت هاي دولتي به قانون بودجه را نشان مي دهد.
در مجموع كسر بودجه لايحه اي است كه نشان دهنده پاسخگويي دولت به نمايندگان مردم است و تا زماني كه اين لايحه در هر سال مالي تصويب نشود ، دولت وقت و حاكمان آن پاسخگو نخواهند بود.
 در اصل 55 قانون اساسي آمده است كه ديوان محاسبات حسابها و اسناد مربوط را مطابق قانون جمع آوري و تسليم اعتبارات بودجه هر سال به همراه نظرات آن به مجلس شوراي اسلامي ارائه مي كند و اين گزارش تهيه مي شود. در دسترس عموم است .
گزارش تخصيص بودجه چندين دستاورد دارد ، از جمله موارد زير:
توجه همه جانبه مجلس به عملكرد دولت و موسسات زيرمجموعه در خصوص عملكرد و فعاليت اعتبارات و تصميم گيري و تصويب و تخصيص بودجه سال آينده و اعتبارات فوق العادهموانع احتمالي مديران و دستگاههاي اجرايي را از بين ببريد و به دولت در دستيابي به اهداف خود كمك كنيدتحول در كل مديريت اجرايي كشور ، از طريق بازجويي و حتي استيضاح وزيران ، به منظور موثرتر و پربارتر شدن بودجه سالانه در جهت نيل به اهداف و برنامه هاي توسعه اي.تحول در بودجه ريزي با رويكرد بودجه جامع ملي به منظور گنجاندن آن در كليه دستگاه هاي اجرايي كه از بودجه ملي بهره مند مي شوندمشاركت در تحقق رويكرد تحول آفرين پارلمان (شفافيت ، هوش ، كارآمدي و مردمي شدن)در اينجا جدولي حاوي خلاصه آماري از ساختار مفاد قانون بودجه سال 1398 كل كشور و تفريق يادداشت ها و نمودارهاي توصيفي-تحليلي مربوط به تجزيه عناصر كليدي است كه مي تواند مبناي خوبي براي ارزيابي عملكرد مالي دولت در قانون بودجه سال 1398. كشور باشيد.
ديوان محاسبات ،
بررسي ها نشان مي دهد در ميان مفاد قانون بودجه سال 1398 كه مورد بازنگري قرار گرفته است ، 66 مورد بي اثر بوده است. همچنين 114 مورد به صورت ناقص و 94 مورد به طور كامل اجرا شد.
ديوان محاسبات ،
بر اساس آمارهاي مربوط به ماهيت يادداشت هاي بودجه در سال 1398 ، 257 مورد از بودجه مربوط به اجزاي بودجه و 17 مورد مربوط به اقلام غير بودجه اي بوده است.
ديوان محاسبات ،
همچنين در قانون بودجه سال 1398 ، 160 مورد از مفاد قانون بودجه توسط دولت و 114 مورد آن بر اساس طرح مجلس بود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.